Thomas Peter Koppel

Thomas Peter Koppel

Thomas Peter Koppel er ud af den musikalske Koppel-familie og stod allerede på scenen som 8-årig på Sydney-Operaen. Den egentlige debut fandt sted i Frimurerlogens Festsal i 1994 som Prins Tamino i Tryllefløjten med Det Unge Operacompagnie. Han har været ansat på Det Kongelige Teater i over to årtier, hvor han har portrætteret 40 roller indenfor det lyriske tenor-repertoire. Nick i Poul Ruders´ Reumert-vindende Tjenerindens Fortælling, Antonio i Stormen af Thomas Adès dirigeret af komponisten selv, den gale italienske sanger Alfred i Peter Langdals udgave af Flagermusen og et indhop som Grev Almaviva i Barberen i Sevilla bør fremhæves. På Det Ny Teater igen Alfred i Flagermusen og senere Camille de Rosillon i Jean Voigts sidste mesterstykke, Den Glade Enke. Koppel har desuden adskillige uropførelser i ind- og udland på samvittigheden.

Han har en rig koncertvirksomhed, der bringer ham rundt i hele landet og resten af Skandinavien og så er han at finde på flere udgivelser. Thomas Peter Koppel er medstifter af OperetteKompagniet, der på femte år nu dykker ned i det store wieneriske arkiv og skaber egen-produktioner, der turnérer rundt i alle afkroge af Danmark. Han indhenter hædersbevisninger for sit iværksætteri og er en lystig og uformel foredragsholder i mange forskellige sammenhænge.

Foredrag af Thomas Peter Koppel:

Foredrag 1: Fra et hjem med klaver – en fortælling om det Koppelske familiedynasti
Endnu før Herman D. Koppel var født, havde hans far, den nyindvandrede polsk-jødiske skrædder ved navn Isak, købt ham et klaver. Klaveret kom til at bestemme sønnens livsbane som én af sin generations ypperste danske pianister og en internationalt anerkendt komponist. Som bekendt skulle alle fire børn på hver deres måde gå i hans musikalske fodspor, ligesom flertallet af børnebørnene har gjort det. Operasanger Thomas Peter Koppel kaster, fra et tredjegenerations-perspektiv, lys over såvel glæderne som udfordringerne ved at bære et berømt efternavn. Ord og mon ikke også enkelte toner sættes på det familiære aspekt i en verden med lige dele hård konkurrence og uforglemmelige øjeblikke.

Foredrag 2: Operetten lever – traditionen fortsætter
Danmark er et operetteland med stort O! Tænk bare på Kaj Normann Andersen, Hans Kurt & Else Marie og alle operettefilmene med vore folkekære skuespillere. Vi har sågar en nationaloperette i form af Emil Reesens evigt-populære Farinelli. Den skønne trefjerdedelstakt bliver i dag udbredt af OperetteKompagniet, det eneste professionelle ensemble af sin art herhjemme. Stifteren, tenor Thomas Peter Koppel, fortæller levende om en genre, der et stykke tid har ligget i klemme mellem andre teaterformer, men som fortsat ejer en hel speciel folkelighed og livsglæde, der er mere brug for nu om stunder end nogensinde.

Underholdning – til enhver festlig lejlighed
Sanger Thomas Peter Koppel er ikke til at komme udenom, når man har brug for underholdning! Efter 25 år i selskab med sin pianist, smider han efterhånden et show af rang med sin stemmepragt og umiskendelige fortællerglæde mellem hitsene. Opera, operette og musical er repræsenteret, ligesom Koppel ynder at croone og så lokker han altid Carol Conrad bag tangenterne til at divertere med Scott Joplin, som kun hun kan på disse breddegrader. Ønsker opfyldes og så er duoen kendt for altid at levere gedigne overraskelser undervejs i programmet!

Thomas Peter Koppel  booker du hos ARTE Booking på telefon 3848 1400 eller på mail booking@artebooking.dk.

Tilbage til forsiden.

Del denne side på:
Til toppen