Marianne Florman

Marianne Florman

Marianne Florman er nok mest kendt som TV vært på DR1 “Ha det godt” og som håndboldspiller i de glade 90’ere med De Jernhårde Ladies – men hun er også en aktiv foredragsholder hvor hun trækker på sine erfaringer i samarbejdet med andre mennesker.

15 år med foredrag og coaching har givet stor erfaring og indsigt. Med humor og selvironi samt et solidt faglig indhold, leverer hun foredrag om det der indeni og mellem mennesker.

Foredrag af Marianne Florman:

Foredrag 1.Sæt dagsorden for dit liv
Foredrag 2.Samarbejde
Foredrag 3. Motivation
Foredrag 4. Individets ansvar i fællesskabet
Foredrag 5. Mød dig selv – gennem løb/sport
Foredrag 6. Idræt – et lille liv i livet

Foredrag 1. Sæt dagsorden for dit eget liv
Vi lever i en tid hvor mulighederne er mange og det er godt. Men det er også en belastning for menneskets system hele tiden at skulle forholde sig til tusinde ting og hele tiden skulle vælge. Det tror jeg er med til at mange mennesker vælger at være passive frem for at være aktive når det handler om deres eget liv. Livet er ikke let, det kræver noget af os. Men hvem ville gå i gang med at bygge et hus uden først at have lavet en tegning!!! Nej vel! Hvorfor er det så, vi går gennem livet uden at have en plan – vores er liv er da det vigtigste vi har. Nogen bruger alderen som sin bedste undskyldning, andre er mere spidsfindige i deres påfund af undskyldninger for ikke at gøre det der gør dem glad! Jeg afliver alle undskyldningerne og giver et bud på hvilke barrierer du skal bryde for at komme i gang! Jeg fortæller om hvor vigtigt det er at kunne give sig selv et klap på skulderen Derfor er det også naturligt at fortælle om præstationsangst og hvad den gjorde ved mig. Det er så vigtigt at finde ud af hvad der gør os glad – og det kan faktisk gøres meget enkelt! Jeg fortæller og fortæller, fortæller…

Foredrag 2. Samarbejde
Når jeg holder foredrag om samarbejde er det vigtigt at foredraget er tilpasset tilhørernes behov. Ingen mennesker og ingen virksomheder er identiske, derfor er det vigtigt at finde ind til de elementer der er vigtige i den enkelte virksomhedskultur. Her er beskrevet nogle af de fokus punkter jeg syntes der er vigtige at tage fat på:

  • Målsætninger – et tidens vigtigste redskaber. Men hvad nytter det at lave målsætninger, hvis man alligevel ikke når dem!!! Jeg giver mit bud på hvordan vi skal forholde os til den svære snak om målsætninger, f.eks. individuelle målsætninger kontra fælles målsætninger.
  • Værdier – også et af tidens trend. Enhver moderne virksomhed eller forening med respekt for sig selv har gjort sig sit værdigrundlag klart og har formidlet det ud i organisationen. Men men men! Værdier er jo – som ordet siger i sig selv – værdiladet. Det vil sige at vi ligger noget meget forskelligt i ordene – og det kan være årsagen til mange konflikter og vanskeligheder i samarbejdet.
  • Energi – Jeg har en forestilling om, at når mennesker er sammen, så udsender vi en energi der fylder andre mennesker op, og vi udsender en energi der tapper andre. Men det mærkelige er, at vi meget sjældent selv er vidende om hvornår vi gør det ene eller det andet – Men vi tror vi ved det!!!!!!!!!!!!
  • Hierarki / roller – Til alle tider, når to eller flere mennesker er sammen, opstår der et hierarki. Og hvordan har du det så med i hierarki? Er du tilfredse med den rolle du er blevet tildelt? Er du misundelige på en anden fordi han/hun fik det job du havde udset dig? Hvilken rolle indtager du når du befinder dig i en gruppe?

Foredrag 3. Motivation
De fleste ledere går på kurser for at lære hvordan de skal motivere deres medarbejdere. Men – motivation handler ikke kun om hvem der motiverer og hvem der skal motiveres. Motivation handler i langt højere grad om engagement og indre mental styrke. De fleste trænere, ledere og pædagoger vil sikkert nikke genkendende til en følelse af at skulle underholde. En ulige kamp mod gode og dårlige undskyldninger. Og – jeg tror ikke på at man kan motivere nogen der ikke vil motiveres. Underhund og overhund vil altid slås, så den store udfordring ligger altså i at finde ind til de faktorer, der gør at mennesker bliver i stand til at motivere sig selv.

Målsætninger
En af de vigtige faktorer til at opbygge en mental styrke er målsætninger. Jeg taler om hvordan man kan tage fat om disse målsætninger, hvordan man fører dem ud i livet og hvilke faktorer der spiller ind når man tror det hele kører på skinner!

Præstationsangst
Præstationsangst er en af årsagerne til at motivationen kan være lav. Mange af os har præstationsangsten inde under huden i hverdagen i større eller mindre grad, og angsten kan komme til udtryk på mange forskellige måder. Jeg taler om præstationsangst udfra egne erfaringer. Hvordan håndterer vi angsten når den dukker op? Hvordan kommer angsten til udtryk? Hvad er årsagen? etc.

Foredrag 4. Individets ansvar i fællesskabet
Vi er i de sidste 10-15 år blevet utrolig dårlige til at se værdierne ved et fællesskab. Mange anser fællesskabet for at komme på tværs af deres egne behov. Mange ved ikke, eller mangler forståelse for hvor stor værdi et fællesskab egentlig har. Hvor mange ressourcer der ligger gemt i et fællesskab. Holdånd er et gammelt slidt ord, som er til dels er ødelagt ved individualismens indtog i det moderne samfund. I dag er der er en stor frivillighedstrang og mange følger nøje sine egne målsætninger. Det der med at “underlægge” sig et fællesskab – det er for strengt!! De fleste ved godt at vi har et ansvar overfor hinanden – men mange ved ikke hvad de faktisk kan få ud af et fællesskab. Commitment er et moderne virksomheds ord – og det er faktisk ikke så ringe et ord, hvis det ses i sammenhæng med en demokratisk proces. Men der er mange der ikke tør committe sig helt – for det kan jo være der er noget andet jeg hellere vil – Vi er blevet vant til at kunne vælge frit fra alle hylder!!!!

Fællesskaber indeholder mange ting – det kan blandt andet have noget at gøre med:

  • målsætninger
  • normer / regler
  • kompromiser
  • frivillighed
  • ansvar
  • deltagelse
  • demokrati
  • hierarki

Foredrag 5. Mød dig selv – gennem løb / sport
Motion er meget andet end at få rørt dellerne. Det er andet end et bedre blodomløb, ledstyrke, svedige trøjer og prustende madammer. Motion er nemlig også en tumleplads for os moderne mennesker – et sted hvor man kan lære sig selv at kende: sine grænser, sine overspringshandlinger, sine styrker og ikke mindst finde troen på sig selv. Motion er en handlemulighed mere i livet! Hvis du er i stand til at forme en løbevane så vil du også være i stand til at forme mange andre ting i din tilværelse – motion er altså et middel til at sætte dagsorden for sit eget liv! Løb en tur – og mød dig selv! Nogle mennesker har spurgt mig, hvad det er jeg egentlig mener med at møde sig selv? Når man dyrker motion f.eks. løb, så løber man ind i nogle små kriser. Man lærer kriserne at kende og man lærer at tackle dem. Disse kriser og den måde du tackler dem på, vil ofte være lig den måde du tackler andre kriser på. Utrolig mange mennesker stiller meget store krav til sig selv, hvilket faktisk gør at de får meget svært ved at ændre deres vaner. Jeg er selv et ret godt eksempel. Jeg stiller store krav, så jeg kommer ofte til at løbe alt for hurtigt og så for jeg lyst til at gå, og så syntes jeg det er pinligt, og så får jeg ondt i flere dage i benene og så gider jeg ikke næste gang. Det er her man ofte løber ind i den onde cirkel, man orker ikke selv, bliver misundelig og begynder at brokke sig over andre ting, selvom det måske grundlæggende er en selv man er utilfreds med. Surmuler og brokkehoveder findes blandt dem der ikke selv formår det andre kan. I stedet for at brokke sig vil min parole i stedet lyde, at man selvfølgelig kan finde mange andre argumenter for at dyrke motion end f.eks. vægttab. Jo flere gode sider man kan finde ved løb eller motion generelt, jo flere grunde er der til at gøre det.

Jeg vil her nævne et par stykker:

  • det giver selvværd at mærke en tilfredshed med sin krop. Det bliver lettere at acceptere sig selv som man nu er. motion er ofte en sindets rengøring – dagens tænkes igennem og det er sjældent at man er “sur” når man kommer hjem – tværtimod – stolthed og tilfredshed er vel det mest normale man kan faktisk ofte “brænde en vrede af” ved at motionere.
  • motion er en god måde at opleve naturen eller sin by på.
  • man kan blive en hel opdagelsesrejsende hvis man er lidt nysgerrig motion kan være en mental oase, en hvilepause et såkaldt “pusterum.
  • motion er en god måde at være sammen med “vennerne” eller “veninderne” på. Der er faktisk også nogle forretningsfolk der bruger det i forbindelse med forhandlinger.

Lykkelig er den der kender sig selv og med glæde kan omfavne sig selv, også sine mindre gode sider. Løb en tur – og mød dig selv

Foredrag 6. Idræt – et lille liv i livet
Idræt behøver ikke bare være daglig træning og rutine. Idrætten kan også være en inspirationskilde til at lære at leve livet på en anden måde. Idrætslivet berører nemlig alle livets øvrige facetter, så idrætslivet er faktisk et “lille liv i livet”, hvor man kan boltre sig og øve sig, uden det koster så meget. I idrætten skal man ofte: bryde nogle grænser overvinde sine kriser accepterer sin præstationsangst finde nogle fælles mål gå efter egne mål indordne sig under nogle givne rammer samarbejde løse konflikter. Idrætten har meget andet at byde på end sure sokker og ømme muskler. Man kan bruge det hele i ens arbejdsliv og øvrige liv.

Foredrag med Marianne Florman booker du hos ARTE Booking på telefon 3848 1400 eller på mail booking@artebooking.dk.

Tilbage til forsiden.

Til toppen