Charlotte Bech

Charlotte Bech

Charlotte Bech er privatpraktiserende læge og forfatter. Charlotte er uddannet på Københavns Universitet og har arbejdet som læge i USA, på Rigshospitalet og Gentofte Amtssygehus, samt i almen praksis. Hun har suppleret lægeuddannelsen med uddannelse i holistisk behandling, akupunktur, kraniosakralterapi og ayurveda. Charlottes klare force er, at hun kombinerer det bedste fra lægevidenskaben med vedvarende livsstilsændringer – det vi kalder wellness – så fokus bliver lagt på helheder og sammenhænge. Hendes unikke pointe er, at vejen til velvære, succes og energi går gennem afslappelse, ro og hvile. Charlotte har mange års erfaring med stressbearbejdelse og andre sundhedsrelaterede temaer. Hun har talent for at forklare kompleks viden på en enkel og humoristisk måde og sammenfatte konklusionerne i en række praktiske råd. Det understreges også af hendes populære bøger “Godt og Sundt Året Rundt” og ´´Godt og Sundt for Børn´´ og ’’Hormoner i Balance.’’

Du kan vælge mellem følgende foredrag:

Foredrag 1. En hel sundhedsdag – sådan får I færre sygedage
En hel dag med sundhed fra morgen til aften. Man kan nå meget langt med meget små justeringer. Alt det I selv kan gøre inden for kost, motion, kosttilskud, søvn, livsglæde, stresshåndtering og livskvalitet – som er enkelt, let at gøre og ikke koster ret meget. Sundhedsdagen bliver skræddersyet, så der bliver lagt vægt på de emner, som har speciel interesse netop for jer.

Alle deltagere vil få målt blodtryk, puls og BMI.

Sundhedsdagen belyser følgende emner:

  • sådan styrker du dit immunforsvar
  • sådan bevarer du ungdommeligheden længere
  • sådan kan du få mere motion uden anstrengelse
  • sådan får du sundere mad uden at sulte
  • hvad er sundt og hvad er usundt
  • her er de bedste kosttilskud

Du vil lære: Syv enkle metoder til at få færre sygedage

Målgruppe: Firmaer, der ønsker at nedbringe sygefraværet

Foredrag 2. Frihed for stress – (foredrag for firmaer)
Er du stresset?  Så er der gode nyheder til dig.  Læge Charlotte Bech kan fortælle om verdens ældste metoder til at håndtere stress. Mange af os har problemer med stress, enten fysisk eller psykisk stress.  Vi kan få hjælp fra Østens tidløse visdom i ayurveda, som er videnskabeligt dokumenteret. Ayurveda kan hjælpe os til at finde ro og fred i dagligdagen på en naturlig måde uden bivirkninger. I dette foredrag vil vi se på, hvad vi kan gøre for at håndtere stress i hverdagen.

Du hører om følgende emner:

  • hvordan opstår stress
  • hvad er positiv og negativ stress
  • hvordan kan man få indre ro, så man kan få mere livsglæde og livsenergi
  • eksempler på, hvordan patienter med stress er blevet hjulpet

Du vil lære: Syv metoder, som virker beroligende og afslappende, som du kan bruge i pauserne på arbejdet til at komme af med stress. Medbring et tæppe og kom i løstsiddende bekvemt tøj

Målgruppe: firmaer, der ønsker at forebygge eller gøre noget ved stress

Foredrag 3. Få det grå guld til at stråle – en rejse til livets guldalder (for firmaer)
Følg med i fortællingen om en rejse til fjerne egne i verden, hvor folk lever længere end andre steder. Det er bl.a. Kaukasus, Ecuador, Japan, Schweiz og Uralbjergene. Hvad er det, de gør anderledes? Man har fundet ud af, hvilke faktorer, som er fælles for folk, der lever meget længe og fortsætter med at arbejde hele livet. Du kan høre om, hvordan ældre medarbejdere kan fortsætte med at arbejde på fuld tid uden sygemeldinger – og stortrives med det. Læge Charlotte Bech vil fortælle om, hvordan disse folks specielle livsstil forvandler kroppen og skaber markant bedre funktion i immunforsvaret, hormonsystemet, hjertekarsystemet og centralnervesystemet, specielt i hjernen.

Du vil lære: De syv hemmeligheder bag et langt liv –  som giver ældre medarbejdere mere energi, produktivitet og hjælper dem til at bevare arbejdsevnen til langt oppe i årene.

Målgruppe: firmaer, der ønsker erfarne medarbejdere på fuld tid i mange flere år.

Foredrag 4. Sådan bliver du slank – så det holder (for firmaer)
Det er let at tabe sig og holde vægten – bare man kender døgnrytmerne, aktiverer fordøjelsen og stimulerer stofskiftet. Det handler ikke så meget om at tælle kalorier, og i mange tilfælde kan man godt blive ved med at spise den mad man elsker. Men det handler bl.a. om at spise de rigtige ting på det rigtige tidspunkt, dyrke motion på de rigtige tidspunkter og hvile sig på de rigtige tidspunkter. Det handler også om hvad man drikker hvornår. Mange mennesker kan tabe sig uden at spise mindre eller dyrker mere motion – men simpelthen bare ved at spise og dyrke motion på andre tidspunkter, eller ved at begynde at drikke noget andet på andre tidspunkter.

Du vil lære:

  • De syv vigtigste principper for at tabe sig og holde vægtenHvilke fødevarer som du kan spise ubegrænset uden at tage på
  • Hvad du bør drikke og hvornår
  • En enkelt yogaøvelse som slanker
  • Visualisering for den slanke linje

Målgruppe: overvægtige medarbejdere

Foredrag 5. Lyden af stilhed – væk fra stress fra støj (foredrag for højskoler og foreninger)
Støj er den enkeltstående faktor, der stresser medarbejdere mest. Derfor er stilhedsterapi en effektiv form for stresshåndtering. Den har været brugt i årtusinder – fx i form af retræter, meditationer eller ørkenvandringer. Læge Charlotte Bech vil fortælle, hvordan stilhed kan afkoble stressresponsen og skabe markant bedre funktion i kroppens organsystemer bl.a. i hjernen.

Du vil lære: Syv enkle metoder til at finde stilhed

Målgruppe: Firmaer, der ønsker at gøre noget ved stress.

Foredrag 6. Tre foredrag om hjernens funktion Læs mere om hjerneforedragene

En trilogi om hjernens funktion: Foredragene kan enten bookes hver for sig eller som et samlet forløb

Foredrag 6A1. Hjernens kemiske fabrik
Vores hjerne er en form for intern kemisk fabrik. Hjernen er i stand til at danne myriader af forskellige kemiske molekyler, der kan fungere som signalstoffer i hjernen internt og strømme ud fra hjernen og rundt i kroppen eksternt. Signalstofferne kan f.eks. være hormoner, neurotransmittere, neuroimmunomodulatorer, cytokiner etc. Hvis vi er glade, danner hjernen ’glade molekyler’, og hvis vi er triste danner den ’triste molekyler’. Andre signalstoffer er neutrale, dvs i nogle sygdomstilstande danner hjernen for meget eller for lidt af et neutralt stof. F.eks. danner hjernen for meget dopamin ved skizofreni og for lidt dopamin ved Parkinsons syge.

I dette foredrag vil vi se på hvordan vi kan forbedre hjernens kemi ved at belyse følgende emner:

Du vil lære:

  • tre enkle ting du kan gøre i dagligdagen for at forbedre din hjernekemi
  • mange konkrete enkle tips og værktøj
  • tre slags mad som kan forbedre hjernens kemi (brainfood)

Foredrag 6B. Tænk engang – hvis hjernen blev bedre
Vores hjerne er kongen i kroppen – den styrer alle funktioner og processer. Hvis vores hjerne begynder at fungere bedre, får vi en bedre hukommelse, koncentrationsevne og intuition, blive bedre til at prioritere og tage beslutninger, og blive mere kreative. Forskning har vist, at vi almindeligvis kun bruger 5-10 % af vores fulde hjernekapacitet.  I dette foredrag vil vi se på hvordan vi kan bruge mere af vores hjernekapacitet og optimere hjernens funktion.

Du vil lære:

  • tre teknikker du kan bruge i dagligdagen for at forbedre din hjernefunktion
  • mange konkrete enkle tips og værktøj
  • tre kosttilskud som du kan spise for at forbedre din hjernefunktion

Foredrag 6C. Hvad sker der i hjernen når vi mediterer
Genne meditation kan vi forbedre hjernens funktion. Meditation kan forbedre blodgennemstrømningen, hjernebølgefrekvenserne, graden af samordning mellem hjernens forskellige områder, dannelsen af nye forbindelser (synapser) mellem hjernecellerne samt optimere dannelsen af hjernens signalstoffer.
Der findes tusindvis af forskellige former for meditation, der kan deles op i bestemte kategorier. Dette foredrag belyser, hvad der sker i hjernen under de tre forskellige hovedkategorier af meditation: koncentration, kontemplation og transcendering.

Du vil lære om:

  • hvad sker der i de forskellige dele af hjernen
  • hvordan måler man hjernefunktionen
  • hvad er funktionelle huller i hjernen
  • hvordan mennesket kan udnytte op til 100% af hjernekapaciteten
  • hvad er den mest effektive form for meditation

Foredrag 7. Få styr på hormonerne. For kvinder 35-60.
Et arrangement hos jer – og i jeres filialer – med oplæsning eller debataften om bogen ”Hormoner i Balance”. Der er i skrivende stund 74 på venteliste på bibliotekerne i København, 54 i Århus, 10 i Værløse, 9 i Hørsholm og 16 i Lyngby. DK-4 har vist et program om bogen 15 gange.
Kære kvinde 35-60 år! Du behøver ikke affinde dig med overvægt og væskeophobninger, mener læge Charlotte Bech, der i dette foredrag forener lægevidenskab med den indiske sundhedsfilosofi Ayurveda.
Hvad nu hvis jeg fortæller dig, at det ikke er en selvfølge, at livet efter de 35 er lig med hedeture og søvnbesvær? Hvad nu, hvis jeg fortæller dig, at du kan bruge overgangen konstruktivt blive slankere, sundere, stærkere, mere fri og meget mere dig selv end nogensinde før – uden hormonpiller. Hvad nu, hvis det virkelig er muligt at passere de 40, uden stigninger i kropsvarme, og uden at tage på i vægt? Hvad nu, hvis du kan bruge ændringerne konstruktivt til at komme positivt ind i din nye livsfase – sundere, stærkere og smukkere og med mere energi og livskraft end før? Med dette foredrag er alt dette inden for din rækkevidde. Foredraget vil bl.a. fortælle om hvordan 13 kvinderhar oplevet deres livs forvandlingsproces til større velvære, sundhed, skønhed, overskud og meget mere. Hør om, hvordan Lene Siel kom af med mavesyre og fik ny energi. Hør om hvordan Anne-Grethe Bjarup Riis slap af med væskeophobninger og tabte sig i vægt. Hør hvordan radiovært Monica Krog-Meyer træner sine muskler. Hør om hvordan tidligere landsholdshåndboldspiller Marianne Florman plejer sit hår. Hør hvordan Emilia van Hauen træner sin ryg. Hør om hvordan Cæcilie Norby og Pernille Aalund oplever den nye livsfase som en gave fra naturen. Og hør om fem andre kvinder, der har oplevet at komme af med svedeture, migræne og udslæt på hænderne, vinde over en blodprop, få blodtrykket ned og blive mere sig selv.

8. Lær at lave lækker indisk mad.
Vi begynder dagen med at inddele deltagerne i små hold, der hver får en lille nem ret at lave. Snart breder der sig en velduftende atmosfære af rene aromatiske komponenter fra krydderier og friske krydderurter. (Maden bliver mildt krydret.) Så nyder vi en lækker frokost bestående af de mange små forskellige indbydende retter. Bagefter måltidet – med dejlig mad i maven – afsløres hemmelighederne ved det velsmagende indiske køkken – og hvorfor det er så sundt: Principperne bag de seks smagsvarianter, de fem elementer og de 20 stofkvaliteter og hvordan vi bruger principperne i praksis til at skabe et ernæringsrigtigt hovedmåltid, der både mætter og alligevel giver en følelse af lethed og velvære i hele kroppen – mad der bliver transformeret til ren energi og samtidigt virker sygdomsforebyggende, helsefremmende og livsforlængende.

Hvis det smager godt er det sundt!

Forskning har vist, at det som regel ikke er nødvendigt med tilskud af vitaminer og mineraler, hverken for børn eller voksne i vores del af verden, hvis man er normalt sund og rask og spiser varieret økologisk mad, som frugt, bælgfrugter, grøntsager, mælkeprodukter, nødder, kerner og frø hver dag. Indisk madlavning er baseret på at sammensætte mange forskellige fødevarer i samme måltid. Det er sundt med et overdådigt måltid og det er faktisk derfor det smager bedre! Fødevaresynergi – maden skal være din medicin.
Der er mange eksempler på, at fødevarer i deres helhed har en markant bedre virkning, end hvis man isolerer deres enkelte bestanddele, som fx vitaminer og mineraler. Man mener, det skyldes, at fødevarers biologiske komponenter er relateret og koordineret med hinanden – fx indeholder en grøntsag en lang række stoffer i bestemte mængder. Alle stofferne påvirker og forstærker hinanden. De virker synergetisk, det kaldes også fødevaresynergi. Undersøgelser tyder også på, at flere forskellige fødevarer indtaget i samme måltid har større gavnlig virkning på helbredet, end hvis man spiser dem hver for sig. Desuden har de enkelte næringsstoffer formentlig en mere positiv virkning, når de kommer direkte fra de naturlige fødevarer, end hvis de har været igennem teknologiske processer.

Principper for indisk ayurvedisk kostplan og madlavning
Frokostmenu: ris med sesamfrø, dahl – linsesovs, hjemmelavet ost (paneer) med spinat, kartofler, ærter og blomkål i sauce, raita (yoghurtret), frugtmos, valle. Snack: lassi. Eftermiddagslækkerier: indisk dessert, chai.

”Nu har jeg mødt mange af dem, der var med til at lave mad sammen med dig. Der er rigtig flotte tilbagemeldinger, jeg synes, du skal vide det. De har bl.a. sagt: “Nu har jeg lavet ghee”, “Dejligt med inspiration til at leve endnu sundere”, “Jeg har lavet paneer, det smager godt”, “Jeg har bestilt krydderier hjem”, “Min mand kan godt lide maden”, “Charlotte er en meget dygtig underviser”, “Bestilt en indisk kogebog”, “En rigtig god dag, kan vi gøre det igen?”, “Charlotte klarede det godt”,  Ja, som du kan se, ene positive tilbagemeldinger. Vi holder meget af dig Charlotte.”
Lilly Julier, Jysk Yogaforbund

9. Sådan forbereder du kroppen inden du bliver gravid
Det har man gjort i England siden 70’erne – og i fjernøsten i årtusinder. Det er en god ide at starte med at rense, normalisere og nære det frugtbare væv hos både kvinder og mænd, fordi chancen for en sund og normal graviditet dermed stiger markant. Samtidig med at fertiliteten stiger, normaliserer en lang række af kroppens funktioner sig. Det vil sige, at appetit, fordøjelse, søvn, hårvækst, udskillelse af urin og afføring og alle andre biologiske processer i kroppen foregår lettere og mere naturligt og uden, at  urenheder igen får lov at slå sig ned. Resultatet er en stærkere krop med et mere velfungerende immunforsvar. Styrken er også synlig udadtil. Man får mere udstråling når blodet strømmer friere i alle kroppens væv. Kuløren i kinderne bliver bedre, huden bliver sundere og øjnene mere klare. Styrken er også til at mærke i form af større overskud og en grundlæggende følelse af livsglæde, energi og vitalitet.
Du kommer til at høre om alt det I selv kan gøre, både mand og kvinde, inden for afgiftning, næring, kost, kosttilskud, motion, livsstil, parforhold, daglige rutiner, aromaterapi, lydterapi, massage, timing samt mental og følelsesmæssig forberedelse.

Styrke og lykke
Det bliver altså meget lettere at blive gravid, og den generelle sundhed vokser. Men derudover sker der det, at chancen for en sund og normal graviditet stiger. Det bliver væsentligt mere sandsynligt, at kvinden udvikler en sund moderkage, som nærer barnet optimalt. Programmet gør hendes ryg og bækken sundere og dermed mindre sårbar for bækkenløsning og rygsmerter. Chancen for at føde let, hurtigt, naturligt og ikke mindst til tiden vokser anseeligt. Det samme gør sandsynligheden for et sundt og stærkt barn med fine kvaliteter.  Fertilitetsprogrammet styrker parforholdet og kalder på lykkefølelser i hele processen, fordi varme og forståelse vokser. Større fysisk og psykisk balance gør os mere tolerante.

Andre foredrag:

For firmaer: Find ud af hvordan I kan dæmpe stress, nedbringe sygefravær og reducere overvægt.

For gymnasier og efterskoler: Find ud af hvordan man kan optimere hjernens funktion
For højskoler: Hør om hvorfor lyden af stilhed er balsam for sjælen
For daginstitutioner og skoler: Lær en række naturlige metoder til at hjælpe ADHD-børn

Foredrag med Charlotte Bech booker du hos ARTE Booking på telefon 3848 1400 eller på mail booking@artebooking.dk.

Tilbage til forsiden.

Til toppen