Marie Wengler

Marie Wengler

Marie Wengler er selvstændig erhvervsdrivende og foredragsholder indenfor sammenspillet mellem kognition, marketing, socio-kulturelle strømninger og ny teknologi.

Foredrag af Marie Wengler:

Foredrag 1: Den forelskede hjerne
Hvad sker der med vores hjerne, når vi bliver ramt af Amors pil? I dette foredrag kigger jeg nærmere på, hvor i hjernen forelskelse opstår og foregår, og hvad der sker, når du kun kan tænke på én person, dag og nat.

Foredrag 2: Psyber Security: hjernen som ‘the missing link’ i cybersikkerhed
Aldrig før har der været så mange hackingangreb, selvom vi investerer i cybersikkerhedsteknologier som aldrig før. Der eksisterer med andre ord et ‘cyber paradox’. Hvad er ‘the missing link’? Ny forskning peger i retning af den menneskelige hjerne. I dette foredrag dykker jeg derfor ned i, hvordan spændingsfeltet mellem kognition og cybersikkerhed giver nye muligheder for at tænke cybersikkerhed i dagens samfund.

Foredrag 3: “Hasta la vista, baby”: hvordan film fucker med din hjerne
Hepper du også på helten i film? I dette foredrag ser jeg nærmere på, hvordan filmindustrien bruger kognitive filmiske teknikker til at holde din interesse, engagere dig i historien og få dig til at holde med bestemte filmkarakterer. Tør du tænke uden Google? Sætter du også Google Maps på, selvom du egentligt godt kender vejen uden? I dette foredrag kigger jeg nærmere på et helt nyt felt i kognitionsforskning: embodied, embedded og extended cognition. Jeg ser på, hvordan vi tænker med kroppen – og i stadig højere grad med ny teknologi.

Foredrag 4: Når Facebook definerer sandheden: Filter bobler og kognitive biases
Synes du også, at de samme nyheder hele tiden dukker op på Facebook? I dette foredrag kigger jeg kritisk på, hvordan Facebook, via dets algoritmer, indelukker os i filter bobler, der konstant bekræfter vores kognitive biases – og hvordan vores kognitive biases, er med til at indelukke os i selv samme filter bobler.

Foredrag 5: Digisexuality: når sex og teknologi smelter sammen
Siger ordene VR porno og teledildonics dig noget? Hvis ikke, gør de det snart. Seksualitet ændrer sig radikalt disse år, og bevæger sig i retning af en digisexualitet, hvor teknologi og sex smelter sammen. Jeg kigger i dette foredrag nærmere på denne nye tendens og de eventuelle fremtidige følger heraf.

Foredrag 6: Biohacking og hybrid intelligens: next level for menneskelig evolution
Vores hjerne hænger fast på stenalderstadiet, mens verden har udviklet sig omkring os. Vores kulturelle evolution har så at sige overgået vores biologiske evolution. Hvordan kommer vi videre? I dette foredrag kigger jeg nærmere på en nær fremtid, hvor vi ‘hacker’ vores krop og hjerne for at nå til et nyt stadie af menneskelig evolution – foruden de potentielle følger heraf.

Foredrag 7: Neuromarketing
Hvordan kan vi bruge indsigter fra kognitions- og neuroforskning til forbedre og præcisere marketing og branding til forbrugere? I dette foredrag kigger jeg på neuromarketing som en ny disciplin indenfor markting. Jeg kigger på, hvordan vi kan bruge indsigter fra hjerneforskning til at forstå (og forudse) adfærd, impulser og handlinger, så vi effektivt kan styre forbrugernes adfærd i en bestemt renting.

Foredrag 8: Busk eller bar?
Shaver du (også)? Det gør de fleste i dag. Kropsbehåring er blevet et fy-ord hos kvinder – og i stigende grad også hos mænd. Men det plejede det ikke altid at være. I dette foredrag sætter jeg spot på, hvordan kropsidealerne har ændret sig historisk, med udgangspunkt i noget vi alle deler: kropshår. Jeg har tidligere holdt samme foredrag på Statens Museum for Kunst og under Gin & Gender, hvor det var et tilløbsstykke.

Foredrag 9: Fotografiet som kunstværk
Er fotografi kunst? Som fotografisk kunstner, der bl.a. har udstillet i L.A., Berlin og på National Museet, vil jeg i dette foredrag kigge nærmere på, hvordan fotografiet har udviklet sig som kunstnerisk medie, og i dag har fået plads i gallerier og på museer på lige fod med de klassiske malerier.

Foredrag 10: Fra lovløse til poeter: hiphop i perspektiv
“Is it a crime, to fight, for what is mine?” – Citat, Tupac Shakur. Hvordan opstod hiphop? Hvordan har genren udviklet sig og ændret musikhistorien? Og har hiphoppen stadig den samfundsændrende effekt, den engang havde? I dette foredrag kigger vi på hiphoppens historie (ikke den danske), og ser på, hvad hiphop tilbød og stadig tilbyder som genre dengang og i dag.

Foredrag 11: Prispsykologi
Hvilken pris bør du vælge og hvordan skal prisen fremstilles, hvis du vil lokke kunden til at vælge netop dit produkt? I dette foredrag kigger vi nærmere på, hvordan hjernen ubevidst opfatter prissætning, og hvordan du kan bruge denne viden til at prissætte og markedsføre dine produkter effektivt og præcist.

Foredrag 12: Farvepsykologi: hvad betyder valg af farver for markedsføring og branding?
Skal dit logo være rødt eller sort? Hvilke farver bør du bruge i din reklamekampagne?
Istedet for at gætte, kigger vi i dette foredrag ind i, hvordan din hjerne opfatter farver – og betydningen for marketing og branding. Vi kigger også nærmere på, hvordan denne farveopfattelse ikke er universel, men kulturelt betinget.

Foredrag 13: Comic sans eller Times New Roman: hvordan opfatter hjernen typografi?
Bør du bruge tekst med eller uden fødder? Skal din tekst være fed eller tynd, høj eller bred? I dette foredrag kigger vi nærmere på, hvordan vores hjerne opfatter typografi, og hvordan valg af font har central betydning for opfattelsen af brands og markedsføring.

CV
Marie Wengler:

Selvstændig erhvervsdrivende. Adobe-certificeret: Freelance grafisk designer, illustrator, Photoshop-guru.
Freelance professionel fotograf. Samtidskunstner: udgivet i internationale magasiner, og deltaget i gruppeudstillinger, senest i L.A (Subliminal Projects Gallery), på National Museet og i Berlin.
Uddannet v. Københavns Universitet: BA Sociologi, MA Cognition and Communication. Certificeret Kønsforsker v. Købehavns Universitet.
1-årig marketings/reklameuddannelse v. Reklamelinjen.
Certificeret i Neuromarketing v. CBS.
Freelance konsulent v. NudgeCrowd, senest med fokus på Cognition & Cybersecurity. Foredragsholder indenfor sammenspillet mellem kognition/neuroscience, socio-kulturelle strømninger, marketingsstrategier og ny teknologi.

Fun fact: i min fritid er jeg passioneret old school hiphop fan.

Foredrag med Marie Wengler booker du hos ARTE Booking på telefon 3848 1400 eller på mail booking@artebooking.dk.

Tilbage til forsiden.

Del denne side på:
Til toppen