Kirstine Reffstrup

Kirstine Reffstrup

Kirstine Reffstrup (f. 1979) er forfatter og oversætter. Hun debuterede i 2016 med romanen, Jeg, Unica, en fiktiv fortælling om det historiske kunstnerpar Unica Zürn og Hans Bellmer. Reffstrup har rejst i Unica Zürns fodspor i Berlin og Paris under arbejdet med romanen. Hun har studeret kunsthistorie ved Københavns Universitet og er uddannet fra de nordiske forfatterskoler, Litterär Gestaltning i Göteborg og Skrivekunstakademiet i Bergen.

Debutromanen, Jeg, Unica, blev nomineret til Danmarks største debutantpris, Munch-Christensens Kulturlegat. Romanen er også udkommet i Norge og er under oversættelse til svensk.

Reffstrups foredrag er ledsaget af billeder og grundig research. Hun har bl.a. optrådt på Politikens Boghal, Litteraturhuset i Oslo, Litteraturhuset i Bergen, Kulturværftet Helsingør, Litteraturhuset og Haga Teatret i Göteborg, Karen Blixen Museet og Davids Samling i København.

Foredrag af Kirstine Reffstrup:

Forslag til foredrag som kan vinkles efter aftale:

Foredrag 1. Fantasi og fakta
Om tilblivelsen af romanen Jeg, Unica. Om at skrive mellem fakta og fiktion, om at rejse fra Berlin til den franske landsby Ermenonville i fodsporene på en anden forfatter. Om at leve sig ind i et andet liv og forestille sig 1930’ernes Berlin og Frankrig i 1950’erne gennem research og rejser.

Foredrag 2. Høvding, husmor, muse
Kunstnerroller og kvinderoller historisk set – med romanen Jeg, Unica som holdepunkt. Om den historiske kunstner og forfatter Unica Zürn. Om Trümmerfrauen og ruiner, rationeringsmærker og suppekøkkener. Om identitet og frigørelse, og om at skabe sig selv som kunstner og kvinde i Berlin og Paris efter 2. verdenskrig.

Foredrag 3: Oplæsning, spørgsmål, m.m.
Introduktion af forfatterskabet og romanen Jeg, Unica med oplæsning og spørgsmål.

Foredrag med Kirstine Reffstrup booker du hos ARTE Booking på telefon 3848 1400 eller på mail booking@artebooking.dk.

Pressen om Jeg, Unica:

Jeg er dybt fascineret af Reffstrups ordmalerier. Hvis man groft kan skelne mellem billedbåren og stemmebåren litteratur, hører Reffstrups åbenlyst til den billedbårne. Det er en litteratur, der er forelsket i billedkunsten, men producerer egne suveræne litterære billeder på denne forelskelse.
***** Lilian Munk Rösing, Politiken

En ualmindelig vellykket roman om køn, kunst og krop.
Tue Andersen Nexø, Information

En stærk og overbevisende debut.
***** Nicklas Freisleben Lund, Jyllands-Posten

Det hele er skrevet med sådan en præcision, sådan et fokus på detaljer, at det kan sammenlignes med for eksempel filmskaberen Stanley Kubricks praktiske og poetiske detaljebesættelse. Det er smukt.
***** Simon Grønskov, Fyens Stiftstidende

Tilbage til forsiden.

Til toppen