Ib Tardini

Ib Tardini
Foredrag af Ib Tardini:

Foredrag 1: Tardini – 40 forrygende år i dansk film
Med udgangspunkt i sin bog, giverTardini et unikt indblik i dansk film og fortæller om 40 års succeser, storhedsvanvid, fiaskoer, konkurser, brug og misbrug af børne/ungdomsskuespillere. Han fortæller om hvordan dansk film gennem årene er blevet professionaliseret, internationaliseret
og samtidig har gennemgået en rivende teknologisk udvikling. Tardini fortæller om regnskaber, der består af flyttekasser fulde af bilag, vanskelige filmfotografer,som bruger al for megen råfilm, og filmproducenter, der finansierer den ene film med støttekronerne til den næste. Ikke mindst fortæller han om gode og dårlige samarbejder med periodens bedste instruktører – fra Nils Malmros, Bille August, Søren Kragh­Jacobsen og Erik Clausen ­ til Lone Scherfig, Lars von Trier, Annette K. Olesen og Per Fly.

Ib Tardini er en bramfri mand, og foredraget giver et unikt, sjældent ærligt og indimellem temmelig afslørende indblik i, hvordan den danske filmbranche fungerer, og hvordan film bliver til. Man kommer med helt ind i maskinrummet, hvor de store kreative og økonomiske beslutninger bliver
taget, og man følger film som Kundskabens træ, Tro, håb & kærlighed, Italiensk for begyndere og Bænken fra de første spæde samtaler, over optagelserne­ til biograflancering og filmfestivaldeltagelse rundt om i verden. Foredraget ledsages af filmklip.

Foredrag 2: Filmsprogets udvikling i dansk film fra 1955 til i dag
Ved hjælp af filmeksempler fortæller Ib Tardini om udviklingen af filmsproget fra Far til fire og op til i dag. Han fortæller hvordan udviklingen af forskellige fortælleteknikker har været betydningsfuld for vores evne til at aflæse levende billeder mere rationelt gennem tiden og dermed har gjort
tilskueren langt mere medfortællende/ skabende end tidligere, bla. ved at afstå fra at benytte sig af de klassiske klippe og billede teorier og ved at anvende ”tomme pladser”. Ib Tardini kommer ind på hvordan lyd, lys, billeder, historierne og skuespillerhåndværket udvikler sig gennem de sidste 60 år og ikke mindst digitaliseringens store betydning for den visuelle fortælling.

Foredrag 3: Fra ide til biografpremiere
Ib Tardini fortæller om hvordan en filmide bliver udviklet. Hvor filmideerne kommer fra og hvordan processerne er omkring ideudvikling? Han fortæller om forskellige udviklingsmetoder, samarbejde med instruktører og skuespillere. Suppleret med filmeksempler fortæller Ib Tardini om hele film
processen.

Foredrag 4: Specifikt
Ib Tardini holder også gerne foredrag om mere specifikke emner: F.eks. filmfinansiering/økonomi filmpolitik, digitaliseringen, børne/ungdomsfilm eller de enkelte film ­ og tv projekter fra hans karriere. F.eks. om Per Fly’s danmarkstrilogi

Foredrag med Ib Tardini booker du hos ARTE Booking på telefon 3848 1400 eller på mail booking@artebooking.dk.

CV:
Ib Tardini (født 7. september 1948 i Gentofte) er filmproducer og gennem de senere år især kendt for sit mangeårige samarbejde med Peter Aalbæk Jensen på Zentropa og for at have produceret film som Italiensk for begyndere, Forbrydelser, Små ulykker, Bænken, Arven og Drabet. Ib Tardini, der i dag er gået på pension, betragtes som en institution i den danske filmbranche. Han har gennem 40 år været involveret i mere end 150 fiktionsfilm og derudover produceret adskillige tv­serier samt kort­, novelle­ og reklamefilm.

Ib Tardini var uddannet elektriker og gik på Blågård lærerseminarium, da han sammen med producenten, Steen Herdel, begyndte at lave film i de tidlige 1970’ere. Sammen satte de gang i den bølge af ungdomsfilm – La’ os være (1975), Måske ku’ vi (1976), Vil du se min smukke navle? (1978) – som blandt andet tegnede dansk film i 1970’erne. Efterfølgende arbejdede Ib Tardini som freelancer for producenter som Per Holst og Bent Fabricius­Bjerre, og han var op gennem 1970’erne og 1980’erne kreativ og produktionsmæssig sparringspartner for instruktører som Nils Malmros, Søren Kragh­Jacobsen og Bille August. Indimellem alle sine film lavede Ib Tardini også tv for Danmarks Radio, ligesom han i midten af 1980’erne var med til at etablere Kanal 2.

I 1992 blev Ib Tardini tilknyttet Zentropa, som han sammen med Peter Aalbæk Jensen, Lars von Trier og Vibeke Windeløv var med til at bygge op til det betydelige produktionsselskab, det er i dag. Det var Ib Tardini, der stod bag etableringen af Filmbyen i Avedøre, hvor intentionerne var at
skabe et kreativt frirum for de instruktører, der kom til at arbejde på Zentropa –for Tardinis vedkommende blev det især Per Fly, Lone Scherfig og Annette K. Olesen. Ib Tardini var dybt involveret i Per Flys filmtrilogi om arbejder­, middel­ og overklassen i Danmark. Bænken blev i 2000 –i mod alles forventninger ­ en kæmpe international succes, der blev efterfulgt af endnu to store successer Arven (2003) og Drabet (2005). For triologien modtog Tardini sammen med instruktøren Nordisk Råds Filmpris. Med Lone Scherfig lavede Tardini både hendes spillefilmdebut, Kajs fødselsdag (1990) og dogmefilmen Italiensk for begyndere (2000), der blev en af Zentropas største økonomiske successer nogensinde. Sammen med Annette K. Olesen lavede Ib Tardini Små ulykker (2002), Forbrydelser (2003), 1:1 (2006) – der bl.a. vandt hele tre priser på Lübeck Film Festival ­ det første hattrick i festivalens historie – og Lille soldat (2008).

I efteråret 2012 var der premiere på Ib Tardinis sidste spillefilm, Katrine Wiedemanns Viceværten. På det tidspunkt var han stoppet på Zentropa for i stedet at være leder af producerlinjen på Den Danske Filmskole. Ved årsskiftet 2013­/14 gik Ib Tardini på pension.

I oktober 2015 udgiver Ib Tardini sammen med Christian Mongaard, der er filmredaktør på Information, bogen ” Tardini – 40 forrygende år i dansk film ” Heri giver Tardini et unikt indblik i dansk film og fortæller om succeser, storhedsvanvid, fiaskoer, konkurser, brug og misbrug af børne/ungdomsskuespillere, og om hvordan dansk film er blevet professionaliseret, internationaliseret og samtidig har gennemgået en rivende teknologisk udvikling.

Ib Tardini har modtaget en Robert 2 gange, en Æresbodil og Nordisk Råds Filmpris samt fået en pris opkaldt efter sig, ”Ib­prisen”, der er indstiftet af Danske Filminstruktører.

Tilbage til forsiden.

Til toppen